Key West, Florida, USA

Key West on Floridan läntisin paikka, ja Pohjois-Amerikan eteläisin kärki.

Kaupungin asukasluku (oli vuonna 2013) 25 550.

Kaupunki on 207 km lounaaseen Miamista ja 170 km koilliseen Havannasta, Kuubasta.

Key West sijaitsee trooppisella vyöhykkeellä. Viilein kuukausi ja samalla myös kuivin kuukausi on tammikuu, jolloin on yhtä lämmintä kuin Suomessa heinäkuussa, ja vettä sataa vain noin neljä senttiä.

Heinä-, elo-, syys- ja lokakuissa on kaikissa yhtä lämmintä, vuorokausien keskilämpötilan ollessa 26 astetta. Ne ovat samalla myös vuoden sateisimmat kuukaudet ja niiden yhteen laskettu sademäärä onkin yli 100 cm, mikä on 1,5 kertaa enemmän kuin Suomessa koko vuoden aikana satava sademäärä.

Loppukesä on sateiden lisäksi voimakkaiden tuulten, helteiden ja trombien aikaa. (lähde: Wikipedia)

Daytonan Bike Week matkalla, asuimme Orlandossa. Päätimme käväistä myös Key Westissä, kun kerta "kulmilla" olimme. Ja sitä oli niin moni suositellut.

Tähän Key West reissuun meni muutama päivä 3-5.3.2016. Lämpötila vaihteli Orlandon vajaasta +20 asteesta, Key Westin helteiseen +35 asteeseen.

Matkaa Orlandosta Key Westiin on (suositeltua rantareittiä pitkin) n. 640 km, me toki emme menneet sitä kautta, joten todellisia kilometrejä en tiedä. Kuljimme hiljaisempia sivuteitä, koska jos menet esimerkiksi juuri rannan kautta, tai Miamin läpi, saat varautua viettämään tunteja (kirjaimellisesti) ruuhkissa. Paluumatkalla teimme sen virheen, tai eihän sekään nyt iso virhe ollut, näkihän taas lisää, mutta joutui kuitenkin vielä yöpymään kertaalleen, ennen "kotiin" Orlandoon pääsyä.

Mennessä, tämä mukava, maalaistie vei meidän kuitenkin suht nopeasti saarelle vievän tien alkuun.

Saarelle ajetaan pitkien siltojen kautta, joista aukeaa upeat merimaisemat. Tie on suora ajaa, mutta maisemat korvaavat kyllä kurvien puutteen - motoristin näkökulmasta tarkasteltuna.

Olimme perillä kuitenkin vasta iltamyöhällä ja kun siinä vaiheessa vasta rupesimme sitten etsimään majoitusta, saimme pian huomata, että pienissä idyllisissä "Boutique"-hotelleissa hintataso oli n. 350 dollaria (n.315€) / huone / yö. Isommat hotellit oli kuulemma samaa luokkaa ja koska sekä Daytona, että jenkkien "Spring Brake" - eli koulujen kevätloma, oli alkanut, kaikkialla alkoi olla täyttä. Joten päätimme palata muutaman kymmenen kilometriä takaisin päin, jolloin hinta tippui n. 250 dollariin.

Seuraavana päivänä palasimme tutkimaan Key Westin Cityä. Kylän keskusta on itse idylli; turkoosin sininen meri ympäröi kärjen, upeita veneitä (ja laivoja) keikkui satamassa, palmuja ja värikkäitä kukkia joka paikassa, kirkkain värein maalattuja koristeellisia puutaloja, pieniä ravintoloita, matkamuistokauppoja, joissa myydään turistikrääsän lisäksi myös paikallisia käsitöitä. Mitä ihmeellisimpiä, värikkäitä lintuja lenteli ympärillä. Ihmiset olivat hymyileviä ja kohteliaita, kiinnostuneita lomasuunnitelmistasi, ja siitä että olet niinkin kaukaa kun Suomesta.

Key Westin kuuluisin talo kuului aikoinaan tietenkin Ernest Hemingwaylle. 13 dollarin hintaan olisi päässyt sisälle taloon, mutta tyydyimme vilkaisemaan sitä ulkopuolelta. Väkeä tuntui riittävän sielläkin!

Kylässä oli useita skootterivuokraamoja, ilmeisesti se on suosittu menopeli kapeilla kaduilla. Kyllä niillä moottoripyörälläkin ajoi, kunhan pitää vauhdin maltillisena - eteen voi pompata mitä vaan.

Täällä sijaitsi myös virallinen USA valtatie 1:sen nollapiste, eli "Mile 0" -Vähän samanlainen vaelluskohde, ehkä, kun jonkun Road 66 alku tai loppupää.

Paluumatkalla kohtasimme runsaasti paikallista eläimistöä: liskoja, joista isoimmat oli toista metriä pitkiä - juuri niitä harjapäitä, joita suomessa myydään eläinkaupassa. Siinä ne laumoittain makoilivat tien pientareella, eikä viitsinyt edes alkaa miettimään, miten moottoripyörä reagoi (tai kuski) jos sellainen juoksee alle! Onneksi ne älysivät pysyä pois tieltä.

Pelikaanit oli kesyjä ja vähän pelottavia isoine nokkineen ja aivan rannassa saattoi nähdä myös massiivisia Manaatteja.

Jos satut olemaan Floridassa, ja varsinkin moottoripyörällä, niin käy ehdottomasti tutustumassa myös tähän mielenkiintoiseen saareen!